Van strategisch advies tot praktisch product

Het is de laatste decennia steeds gebruikelijker geworden om opdrachtgevers een zo volledig mogelijke dienstverlening te bieden. In plaats van zich in één onderdeel van het proces te specialiseren, combineren bedrijven specialismen, waardoor ze flexibeler zijn en de opdrachtgever precies kunnen leveren wat nodig is. Ook NH Creatieve Communicatie groeide mee met deze verschuiving in de creatieve sector. Het woord ‘Creatieve’ in onze naam verraadt dat ons oorspronkelijke specialisatie bij vormgeving ligt, maar vandaag de dag maken ook specialismen als marketing- en communicatie advies bij o.a. crisis- en arbeidscommunicatie, vastgoedpromotie en citymarketing, NH tot een fullservice marketingcommunicatiebureau. We hebben een heel efficiënte manier van werken gevonden, die ons in staat stelt razendsnel mee te bewegen met de wensen van onze opdrachtgevers.

Een goede studie naar de achtergronden van fullservice werken is verricht door Stremersch, Wuyts en Frambach (Universiteit van Tilburg). De onderzoekers stellen vast dat de ontwikkeling van specialisatie naar fullservice in de jaren 90 werd ingezet; na 2000 is dit alleen nog maar duidelijker geworden, wat volgens ons niet los is te zien van de opkomst van internet. Deze verschuiving is vooral vraaggestuurd (‘driven by the demand side’): juist de opdrachtgevers vragen van partijen als NH om integratie van andere specialismen. Zo kunnen ze de goede samenwerking die ze al hebben verder uitdiepen. Wij denken natuurlijk graag mee!

Een kritiekpunt op fullservice marcombureaus, waar onze opdrachtgevers ook wel eens vragen over stellen, is het vermeende gebrek aan focus. Men doet immers ‘van alles wat’. Wij kennen die kritiek en de wetenschappelijke literatuur daarover (bv. Sanbonmatsu et al. 2013, over multitasken), maar hebben daar juist extra vertrouwen door gekregen: de aanpak van NH is merkbaar anders, we zijn een fullservice marcombureau waar focus en individueel werken juist centraal staan. Daarin zijn wij vooruitstrevend. Dat leggen we hieronder graag verder uit.


Wat zijn onze diensten?

Een kort overzicht van de vele diensten die NH biedt, maakt het concept van ons fullservice marcombureau concreet:

  • Strategisch marketing- en communicatieadvies (bij o.a. crisis- en arbeidsmarktcommunicatie, vastgoedpromotie en citymarketing).
  • Interne en externe on- en offline communicatie.
  • Begeleiding bij verschillende campagnes.
  • Huisstijlen en logo-ontwerp.
  • Brochures, folders, magazines.
  • Verpakkingen.
  • Beeld, fotografie, multimedia.
  • Tekstschrijven en zoekmachineoptimalisatie.

We bieden alles, maar niet noodzakelijk alles tegelijk. NH kan fullservice werken, maar we kunnen ook in één discipline iets voor onze opdrachtgever betekenen, terwijl voor ander werk een andere partij is ingeschakeld. Wij verzorgen vaak de complete ‘corporate identity’, maar zijn net zo goed ook in staat om binnen de principes van de al bestaande huisstijl nieuwe ontwerpen te maken die passen bij jouw organisatie. Dat we dat kunnen, hangt samen met de bijzondere aanpak van NH.


NH schakelt en denkt mee

NH werkt met een breed team van specialisten. Deze specialisten werken voor ons, maar zelf zeggen we: met ons. Ze onderschrijven de filosofie van NH en maken die met ons samen waar. Ze zijn, wat ons betreft, de besten in hun vak. Ze leveren werk waar we blij van worden en waarvan we weten dat het bij onze opdrachtgevers past.

Opschalen, snel schakelen, meedenken: dat kenmerkt onze aanpak. We zorgen dat er zoveel handen werk maken, als voor onze opdrachtgever nodig is. Soms zijn dat tientallen handen, soms maar enkele. Voor onze opdrachtgever zijn die aantallen trouwens van ondergeschikt belang, want altijd spreek je met Remco en Daphne. We zijn er om onze opdrachtgever werk uit handen te nemen – en onze handen maken licht werk.


Fullservice marcombureau Zaanstad

De thuisbasis van NH is Zaanstad. Sterker nog, we zijn het enige marcombureau in Zaanstad dat kan zeggen dat ze de unieke Zaanse Schans als achtertuin heeft! Voor veel mensen staat Zaanstad symbool voor de voedselindustrie die er gevestigd is: koek, cacao, zoutjes, kruidenierswaren. Maar Zaanstad is veelzijdiger dan dat, wie een blik werpt op ons portfolio krijgt daar al een goede indruk van. De dynamiek van deze streek inspireert ons, zoals ook de dynamiek van onze opdrachtgevers ons inspireert. Communicatie begint bij goed kijken, goed luisteren.


Bronnen: Stremersch, Wuyst & Frambach: Stefan Stremersch, Stefan Wuyts & Ruud T. Frambach, The Purchasing of Full-Service Contracts: An Exploratory Study within the Industrial Maintenance Market, Elsevier Science, New York. Sanbonmatsu et al.: David M. Sanbonmatsu, David L. Strayer, Nathan Medeiros-Ward & Jason M. Watson, Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking, PLoS ONE, Cardiff.